Laos
2 maart 2009 - Siem Reab, Cambodja
Ons Laos avontuur is helaas al weer voorbij. Wat een geweldig land is het. Ook al heeft het veel overeenkomsten met Thailand, qua religie, taal en cultuur, toch was het een compleet andere ervaring. Laos is inderdaad zoals in de reisboekjes staat, een stap terug in de tijd en is wat dat betreft niet te vergelijken met het moderne Thailand.
In onze eerste overnachtingsplaats was nog geen aangesloten electriciteit, geen warm water en waarschijnlijk ook geen wasmiddel, gezien de vieze lakens en handdoeken :-( Via generatoren hadden we stroom, maar ging stipt om 10 uur 's avonds uit, geen ventilator dus (althans geen draaiende ;))
Tegelijk betekent het ook nog geen massatoerisme, geweldige ongerepte natuur, superlieve mensen, authentieke dorpen en originele(re) gebruiken/gewoonten.
De eerste 2 dagen in Laos hebben we grotendeels op een slow boat op de Mekongrivier doorgebracht. Onderweg hebben we een paar stops gemaakt bij lokale dorpjes waar met name de kindjes iedere keer heel blij en nieuwsgierig waren naar die grote witneuzen.
Vanaf het water hadden we fantastische uitzichten (zie foto's). Het was gelukkig heel rustig op de Mekong rivier, dus heerlijk idyllisch. Af en toe kwam een speedboat voorbij en wat locale boten. De speedboaten zijn niet zoals wij gewend zijn, maar soort gemotoriseerde kano's waar ca. 6 personen achter elkaar kunnen zitten, wel met een helm op en oordopjes (weinig romantisch). Zij varen in 6 uur waar wij 2 dagen (weliswaar met overnachting) over deden.
Na 2 dagen varen kwamen we aan in Luang Prabang, een oude koningsstad. Wat een mooie stad (groot dorp) die we heerlijk op een relaxte manier verkend hebben. Helemaal geweldig om mee te maken waren de bedelroutes die de ca 400 monniken 's ochtends lopen. Twee dagen zijn we vroeg opgestaan om dit fenomeen mee te mogen maken. De eerste keer ook mee gedaan (zie foto), de tweede ochtend in pyama vanaf het balkon bekeken ;) Was ook wel heel erg vroeg, ca 6 uur.
Op mijn verjaardag hebben we mooie watervallen bezocht en in het helderblauwe water gezwommen. Bijna geen fijnere manier om je verjaardag te vieren, behalve dan natuurlijk met je familie en vrienden ;-).
Laos was een enorme belevenis die we ons nog lang zullen herinneren, niet op zijn minst vanwege de eetgewoonten van de Latioanen die werkelijk alle dieren en alle delen van de dieren eten. Voor de liefhebbers hebben we een aantal fotootjes bijgevoegd. Mensen met een zwakke maag of echte dierenvrienden moeten maar niet kijken.
Veel plezier met al jullie bezigheden in Nederland. Wij gaan nu genieten van Cambodja en komen gauw met een update!
Foto’s
1 Reactie
-
mamma:6 maart 2009Prachtig jullie tochten! Zouden jullie nog kunnen wennen in een koud, nat en landschappelijk minder interessant Nederland/Spanje?? Nog meer berichtjes zoek dan die van mij? Knuffels van ons allen
